FESTIVAL DEŤOM
Divadelný program pre deti tvorí 15 produkcií bábkových divadiel a nezávislých skupín z piatich krajín Európy, z Dánska, Ukrajiny, Poľska, Česka, Nemecka a zo Slovenska. Výber zahŕňa tvorbu pre všetky vekové kategórie detí, od nula po 15 rokov. Prezentuje rôzne formy a postupy súčasného bábkového divadla.
Prináša inscenácie veľmi pestré obsahom – otvárajúce témy domova a malých neviditeľných dôležitých vecí v našom živote, súčasné spracovanie klasickej národnej rozprávky, priateľstvo človeka a psíka, ekologické námety, myšlienky o starobe, o odvahe snívať a byť samým sebou*sama sebou, hry s tieňmi, s poéziou, so slovami, so zvukmi a s fantáziou.
Predstavenia prezentujú veľmi rozmanité súčasné bábkovo-divadelné prostriedky, v ktorých sa odrážajú prieniky všetkých druhov umenia. V tejto festivalovej vzorke prinášame produkcie s rôznymi spôsobmi komunikácie s divákmi*čkami. Od tichej účasti po živú interakciu a účasť publika v hre.
Divadlá z Dánska a z Nemecka sa predstavia v Banskej Bystrici a na Slovensku po prvý raz. Rovnako mladé česko-slovenské zoskupenie Zdruhestrany, pražský sólista Andrej Lyga a Divadlo Lampión Kladno (CZ).
Festival deťom je ukážkou spomínanej kvalitatívnej expanzie bd. Rovnako je ukážkou radosti zo slobody tvorby pre deti.
FESTIVAL DOSPELÝM
OPTIKOU ŽENY A AKTUÁLNE SPOLOČENSKO-HISTORICKÉ TÉMY
Festivalový program pre dospelých (alebo pre mladých ľudí a dospelých) ponúka 9 divadelných inscenácií zo štyroch krajín, z Fínska (1), z Česka (5), zo Slovenska (2) a z Izraela (1).
V súvislosti s mottom festivalu Sloboda je umenie, sme sa rozhodli dať priestor inscenáciám angažovaným so spoločensko-kultúrnymi a historickými presahmi. Optikou ženy tvorí druhú výraznú líniu predstavení pre dospelých. Je to po prvýkrát, čo sme sa rozhodli cielene upozorniť na postoje a životy žien k vyššie menovaným témam, zviditeľniť ženské hrdinky a súčasne tvorkyne daných predstavení. Po každom predstavení sa koná diskusia zameraná na obsah inscenácií a debatu s tvorcami*kyňami. Diskusie vedú lektori Lukáš Kopas, Marián Pecko a lektorka Daniela Brezániová. (viď. Diskusie).
Napriek tomu, že väčšina laickej verejnosti sa stále domnieva, že bábkové divadlo je pre deti, nedá sa poprieť skutočnosť, že tvorba pre mladých ľudí a dospelých v bd sa stala regulárnym nástrojom tvorby. Expanzia medzigeneračných, kultúrno-spoločenských a historických tém, tabu námetov, o ktorých sa málo v umení a v spoločnosti hovorí, je v bd častým javom s expresívnym emocionálnym divadelným zážitkom.
Viac rokov nás obkolesujú a trápia javy ako sú extrémizmus, radikalizmus, obmedzovanie ľudských práv a demokracie, existencia vojny a utrpenie ľudí vo vojnových konfliktoch a trvalá (e)migrácia… Preto sú hneď dve vybraté predstavenia pre dospelých inšpirované knihami držiteľky Nobelovej ceny za literatúru Svetlany Alexijevič (BDNR a Spitfire company, Praha), ktorá vypovedá o živote ľudí v totalite natoľko sugestívne, že na jej diela sa nedá zabudnúť. (To sa týka aj spomínaných produkcií.) Do tejto vzorky predstavení patrí autorská hra divadla Líšeň s témou dôležitou a málo pertraktovanou, akou je starnutie a život v seniorskej koži. Vzorku uzatvára sugestívne fínske predstavenie o osudoch (e)migrantov v tzv. civilizovanom európskom svete.
Optiku ženy tvorí 5 predstavení českých, slovenských a jedno izraelské. Sústreďujú sa na výnimočné (málo známe) ženské hrdinky. Inscenácie súčasne zviditeľňujú ženskú skúsenosť v otázkach slobody a neslobody v minulosti a v prítomnosti. Stretneme sa so životom osobností ako Charlotte Masaryková, Růžena Zátková, Helen Kellerová a Anne Sullivanová, v neposlednom rade so žijúcou legendou izraelskej výtvarnej performancie a bábkovo-divadelnej scény Michal Svironi. Vzorku dopĺňa príbeh obyčajných sestier, ktoré vynikajú poslušnosťou a strachom z autorít.
Fenomén ženských tvorkýň a tzv. ženskej optiky nie je novinkou ani v bd, i keď v českom a slovenskom kontexte bd sa o tom temer nepíše, ani nehovorí. (Čo je určite škoda.) V zahraničí patria ženské osobnosti ako Ilka Schönbein (DE), divadlo a skupina Nicole Mossoux (BE), divadlo Plexus Polaire s vedúcou osobnosťou Yngvild Aspeli (FR/NO), alebo skupina Belova Iacobelli (mená tvorkýň, I) Nathalia Sakowicz (PL) atď. k renomovaným tvorkyniam sprítomňujúcim ženský pohľad na svet.
Festival dospelým BB 24 svedčí opäť o pestrej expanzii divadelných prostriedkov bd. Je svedectvom slobodnej tvorby.
Dodatok: Výber inscenácií do programu festivalu sa formuje od skončenia jedného ročníka do otvorenia ďalšieho ročníka, približne dva roky. A to na základe prieniku troch foriem skúmania tvorby bd, na základe osobnej návštevy tímu BDNR na festivaloch (doma a v zahraničí), selekciou prihlásených divadiel (prihláška s videozáznamom), konzultáciami s domácimi a zahraničnými odborníkmi*čkami (z Česka, Poľska, Nemecka, Fínska a pod.). V r. 2023 a 2024 sa do výberu prihlásilo viac ako 30 produkcií domácich a zahraničných bábkových divadiel.